Veïns de Portbou, Colera i Llançà: «Vam veure el foc al costat de casa»

Veïns de Colera, mirant les flames anit.

Veïns de Colera, mirant les flames anit. / DDG

Carme Vilà Elisenda Colell / Guillem Costa

Aquest migdia comencen a marxar les persones quedar atrapades a Llançà i que han passat la nit al pavelló. Són veïns de les poblacions veïnes.

Una d'aquestes afectades explica que "des de la terrassa de casa veia el foc a la carretera". Noe Villar fa referència a la virulència del foc que els ha mantingut amb angoixa fins al matí. Recorda que veien les flames de la casa familiar a la urbanització de Sant Miquel. Els avis de la part alta els van fer marxar. Entre les dues i les tres va ser la part més crítica.

L’alcalde de Colera Lluís Bosch també explica que al seu municipi s’ha recuperat certa normalitat i que “dins la situació de prudència poden sortir pel terme”. Alguns van a la platja i tot “després d’una nit crítica amb les flames envoltant el municipi” .

A Llançà al pavelló veïns de Colera i Portbou agafen l'autobús que els portarà a casa. El seguiran els qui van en cotxe. La Carme Rodriguez, de Barcelona amb casa a Porbou explica que a les cinc de la tarda passejaven per Llança quan va començar el foc. Van intentar tornar i els van fer desviar. Alguns van estar fins a tres hores atrapats a la cua. Han estat al cotxe esperant fins a les dues de la matinada que s’han allotjat al pavelló. Aquí turistes i veïns esperen ansiosos el bus per poder tornar a casa.

Els veïns de Portbou, Colera i Llançà –el nord de la Costa Brava– continuen pendents del cel, i sobretot del vent, en l’incendi que des de divendres a la tarda ja ha cremat més de 400 hectàrees de bosc entre els tres municipis. A Portbou, els veïns no tenen llum ni aigua corrent. A Colera, només els falta el subministrament de llum. I a Llançà, els veïns de les tres urbanitzacions més pròximes a la zona del foc estan confinats, però el fum es veu, de moment, massa lluny. «Esperem que la tramuntana ens doni un respir», imploren.

«El pitjor moment va ser ahir a la nit», recorda Xavier Ortells, veí de Colera. «Érem a casa, tancats, i començàvem a veure com les flames s’anaven acostant a casa. L’aire estava atapeït de cendra i algunes espurnes i ens vam espantar moltíssim», explica. A les quatre de la matinada va optar per recollir el seu fill que dormia al llit en pijama, i sortir de casa.

«Tota la gent era al carrer, no sabíem què fer, la situació era molt inestable», diu Ortells, que també explica que la seva parella ja havia preparat una maleta. «Allà ens va recollir un voluntari i ens va dir si volíem anar al poliesportiu; si no, ens haguéssim quedat allà, no sabíem on anar, però a casa no ens semblava un lloc segur», prossegueix.

I els gossos?

Qui també ha passat la nit en un pavelló és Magalí Peuf i la seva família de 14 membres. El més jove, un nen de 8 anys. Són francesos, procedents dels Alps i de Limoge, que feia tres dies que estaven de vacances als bungalous del Càmping Sant Miquel de Colera. «Ahir vam passar el dia a Port Lligat i a les onze de la nit, quan vam voler tornar, ja no vam poder tornar», explica. Han dormit a les hamaques que ha muntat la Creu Roja. Allà han passat la nit més d’un centenar de persones, la majoria turistes com ells. «Al càmping estan confinats, hi ha famílies que tenen gossos... estan molt preocupats», segueix Peuf, que confia que a les 14 h de la tarda rebin bones notícies i puguin tornar.

«La meva casa ha aguantat al mig del poble», explica Jurado Antonio, turista francès i estiuejant habitual de Portbou. Avui el poble no té aigua ni llum. «Conec gent que viu al costat de la muntanya; jo tinc el cotxe allà també... Estic bastant preocupat», insisteix l’home. Ell també ha passat la nit al pavelló de Llançà, habilitat per la Creu Roja, esperant bones notícies.

A Llançà, les flames encara no han arribat al municipi ni tampoc s’espera que passi en les pròximes hores. No obstant, ja s’ha confinat els veïns de les urbanitzacions de Sant Genís, Sant Carles i Cap Ras. Alguns veïns miraven, curiosos, des de la carretera que els Mossos han tallat al trànsit, l’evolució de les flames i el fum.

«Nosaltres som aquí perquè tenim tota la família a Colera, de vacances, i esperem poder anar-hi quan obrin la carretera», expliquen les germanes Gemma i Míriam. Ahir van ser a Figueres a veure la pel·lícula de ‘Barbie’. «Maleït dia», lamenten. Tot i que recorden que hi va haver incendis molt pitjors el 1999 i el 2012.