La doctora en Història de l'Art i Llicenciada en Història Medieval, Pilar Bonet Julve, descriu Rosa Tharrats (1983) i Tura Sanglas (1992) com «dones afermades en les aigües i les ventades empordaneses, energia de vida que les marca (...) un relat a dues veus que té sonoritat màgica. Així ho explica a «Natures d'aigua i aire», el text que ha escrit per al potent catàleg de la nova exposició temporal del Museu de l'Empordà de Figueres, 'Rosa Tharrats/Tura Sanglas: un diàleg artístic. Subjectivitat de la matèria, poètica de l'objecte' oberta al públic des d'aquest dissabte passat i fins al 12 de setembre.

La delicada peça 'El múltiple ull de la nit II' (2020), de Tura Sanglas, dona la benvinguda a la mostra, que Laura Cornejo ha comissariat donant-li un component performatiu, una exposició «on la plasticitat de l'obra conjuga forma, pensament i sensibilitat estètica». Els dibuixos i els objectes presentats per Sanglas dialoguen, formalment i conceptualment, amb els assemblatges i manufactures tèxtils de Tharrats, que preserven la seva connexió inherent amb l'espai natural que els inspirà i on foren creats, Cadaqués. «Les dues artistes exploren la matèria fent-la transitar per nous horitzons inexplorats, elles entenen l'activitat plàstica no només com la manera de construir aquests objectes artístics, sinó per modelar pensaments, idees i emocions», remarca Cornejo qui en destaca «la mirada experimental, sensible i eclèctica» d'ambdues creadores integrades dins les pràctiques contemporànies.

La comissària parla de la «metamorfosi de la matèria» que dona per resultat «obres refinades, complexes i ambigües» alhora que «fluïdes, obertes a la interpretació, descodificades i amb influències històriques importants com el surrealisme, l'art conceptual, pobre i ecològic». Les artistes senten predilecció pels processos creatius artesanals, potser enfront l'actual model digital. En Tharrats, això és molt evident. Ella mateixa explica com «recol·lecta i col·lecciona» objectes que, més tard, van trobant el seu lloc.

Rosa Tharrats amb una de les seves creacions. Foto: Eduard Martí

La mostra es divideix en sis àmbits a través dels quals l'espectador pot explorar tots aquests conceptes i desgranar els temes que (pre)ocupen les creadores i que les connecten a aquest món actual i complex: la corporalitat, la naturalesa i l'ecologia, la subjectivitat i les emocions, entre altres. Un dels elements amb el qual juguen, que centra tot un àmbit, és la flor. Aquí contemplem la sèrie de dibuixos de Sanglas sobre flors, una obra amb referències literàries, concretament al poema 'Perquè has vingut', de Papasseit. «Totes aquestes flors s'estan obrint però recorden el sexe femení», detalla l'artista. No és l'única obra. També a 'Per a Isabel', Sanglas ens remet a la literatura fent una interpretació d'una història d'amor decapitat del 'Decameró', de Boccaccio.

El regidor de Cultura, Alfons Martínez, no va dubtar, durant la presentació als mitjans, a vincular aquesta mostra amb «el compromís del museu amb el territori» i va lloar la feina al detall i la visibilitat que es donava a artistes emergents. Una tasca ja iniciada amb Eudald de Juana el 2019, tal com va recordar el director del museu, Eduard Bech, qui va afegir, a més, la voluntat d'oferir una «lectura crítica» de l'obra d'aquests creadors joves. Una obra que també es queda al museu, ja que el centre ha adquirit dues peces: 'La trama turca', de Tharrats, i la ja esmentada 'Per a Isabel', de Sanglas. Paral·lelament ja s'han programat altres activitats: des de visites guiades en companyia de les creadores i la comissària fins a la presentació del catàleg, el 7 de maig, i una conferència virtual de Pilar Bonet.

Exposició de Tura Sanglas i Rosa Tharrats al Museu de l'Empordà

Consulteu tota la informacio de les Fires i Festes de la Santa Creu, aquí.