El Museu del Joguet de Catalunya/Figueres presenta l’exposició “Les ombres xineses”, exposició itinerant que divulga la col·lecció de làmines d’ombres xineses del segle XIX que hi ha conservades en el fons d’imatgeria popular del folklorista Joan Amades i Gelats (Barcelona, 1890-1959), dipositades al Centre de Documentació de Cultura Popular del Departament de Cultura.

L’exposició, organitzada per la Direcció General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya (DGCPAC) i comissariada per Antoni Serés, presenta 15 plafons que recullen reproduccions de les làmines d’ombres xineses que es conserven al Centre de Documentació de Cultura Popular. Acompanyant aquestes làmines, es mostra també una selecció de les publicacions de Joan Amades que es conserven al Centre de Documentació i Arxiu del Museu del Joguet de Catalunya a Figueres.

La inauguració de l’exposició serà el proper divendres 25 de setembre a les 5 de la tarda a la Sala Brossa-Frègoli.

L’acte serà presidit per la Directora General de Cultura Popular i Associacionisme Cultural del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, Àngels Blasco, i l’alcaldessa de Figueres, Agnès Lladó. El comissari, Antoni Serés, comentarà la mostra, que es podrà visitar fins al 29 de novembre.

Les ombres xineses són figures de cartró o altres materials creades per a fer teatre que, quan reben un focus de llum per la part posterior, projecten la seva ombra en una pantalla translúcida. Joan Amades considerava que aquestes figures tenen procedència oriental i que, precisament de la Xina on van assolir una gran popularitat i on es van perfeccionar, és d’on van agafar la denominació d’ombres xineses.

No està clar ni com ni quan que es van introduir a Europa, tot i que a les darreries del segle XVII eren un espectacle popular al sud d’Alemanya. A Catalunya, les primeres notícies sobre aquestes figures es remunten a l’any 1800 a Barcelona, quan una companyia de circ italiana va incorporar les ombres a les seves funcions. Així mateix, cap al 1860, els fulls d’ombres xineses estampades sobre paper es venien com a joguet, que després els infants retallaven per a jugar.

Les làmines procedents del Centre de Documentació de Cultura Popular són les que va utilitzar Amades per il·lustrar el llibre Titelles i ombres xineses, de la col·lecció Biblioteca de Tradicions Populars (1933). La totalitat d’aquestes làmines va ser impresa a Barcelona a les impremtes de Juan Llorens i d’Antonio Bosch. A partir de models francesos (país on tenien gran popularitat i difusió) i italians, els gravadors van adaptar aquesta làmines als gustos catalans de l’època.