Peralada
L'original mescla de dansa, hip hop i música barroca de Folia clou el festival de Peralada
La cultura urbana de Mourad Merzouki i la concepció musical de Franck-Emmanuel Comte apropen el ball del carrer als grans escenaris

Folia ha posat punt final al Festival de Peralada. / ACN
ACN
Ballet, dansa contemporània, hip hop, break dance o, fins i tot, la dansa dels dervitxos amb música barroca i tarantel·les italianes. Folia, l'original proposta dirigida pel ballarí, coreògraf i director francès Mourad Merzouki sota la concepció musical de Franck-Emmanuel Comte, ha posat punt final a la 32a edició del Festival de Peralada aquest divendres. Al voltant de la dansa urbana, Merzouki (que ha actuat en vàries ocasions al Mercat de les Flors), explora un nou món a Folia que trenca amb les fronteres i els encasellaments per unir els ballarins en una trobada sorprenent entre la música barroca, els ritmes més urbans i la dansa. Una proposta que apropa el ball urbà als grans escenaris i que el públic ha aplaudit amb entusiasme.
El mateix Merzouki descriu Folia com una persecució d'una idea que el motiva en totes i cadascuna de les seves creacions: adoptar riscos, confrontar i dialogar. Per això, dalt de l'escenari els músics i els ballarins s'uneixen per donar lloc a una trobada que a priori podria semblar impossible d'encaixar: la música barroca, el ritme del hip hop i la dansa.
El director de l'espectacle, però, no tenia dubtes que acabessin embastant perquè sosté que la música barroca ressona als bucles musicals que fan servir per al hip hop i així ha estat, amb un impuls rítmic aconseguit a través de la música electrònica. Els ballarins, enèrgics, han desplegat diferents estils de dansa que han anat des d'alguns gestos de complicitat al ballet clàssic passant per la dansa contemporània, el hip hop o el break dance.
Folia trenca barreres entre gèneres però també reflexiona sobre l'acutalitat. Mourad Merzouki ha presentat en primícia a l'estat espanyol la seva particular follia. Un espectacle que denuncia l'absurditat del món en el que vivim. Per fer-ho, el coreògraf francès ha presentat una proposta inicialment arriscada per ser una barreja impossible de llenguatges que tot i que estan molt allunyats entre ells, acaben encaixant a la perfecció i es complementen entre si per crear una metàfora.
Aquest projecte ambiciós ha arribat al festival després d'inaugurar el festival Les Nuits de Fourvière el passat mes de juny. Al llarg dels 65 minuts que dura l'obra, el coreògraf reivindica també la cultura del suburbis francesos. Un art sorgit del carrer i protagonitzat per uns joves de l'extraradi amb moltes coses que dir. Un espectacle diferent, una barreja insòlita i delirant que ha estat protagonitzada a l'escenari per setze ballarins, set músics de la formació musical Le Concert de l'Hostel Dieu dirigida per Frank-Emmanuel Compte i la veu de la soprano Heather Newhouse.
Amb Folia, arriba la dansa des carrer al escenari. D'escenografia senzilla amb reminiscències al barroc, Merzouki no pretén explicar una historia narrada, sinó que deixa plena llibertat a l'espectador perquè s'imagini coses. A través del vestuari, dels moviments, de les llums, l'espectador es pot traslladar al conflicte, la violència, la desesperació, però també troba espai per a la il·lusió, l'amor i l'esperança.
- Canvi d’hora a Espanya: ja se sap quan serà el canvi a l’horari d’hivern
- Maica García, la campiona olímpica que el Sabadell ha descartat després de ser mare: «És molt dolorós. Amb el meu embaràs, el meu contracte s’havia de prorrogar. La llei s’ha de complir»
- Paula (23 anys): «He durat un dia a la feina per voluntat pròpia. No em quedaré en un lloc que no m’agrada»
- La Síndica rebutja suspendre sortides i colònies escolars: 'No podem reduir les oportunitats de l’alumnat
- El vídeo viral de Macarena Gómez, 'La que se avecina', defensant Ceuta a Figueres: 'Espanya no es ven
- Elionor agita la Carles III
- L’arribada d’un front plujós suavitzarà les temperatures
- Defuncions del 8 de setembre de 2026 a l'Alt Empordà