Cinta Villalobos reflexiona sobre l'odi i la violència a 'Rabia'
Amb aquest llibre il·lustrat, l'artista ha guanyat el primer premi Marià Baig promogut per l'editorial Cal·lígraf
Cinta Villalobos (Santander, 1983) reconeix la valentia dels editors de Cal·lígraf per apostar pel seu projecte, 'Rabia', guanyador del primer premi Marià Baig d´il·lustració. És aquest un llibre molt especial que ens permet reflexionar sobre com es pot propagar l´odi i com la violència genera més violència.
Fa sis anys que Cinta Villalobos (Santander, 1983) es va instal·lar a Barcelona (parla un català perfecte) per fer un postgrau a l´Escola Eina, especialitzada en il·lustració. Aleshores tenia clar que aquest seria el seu món, tot i que la solitud a la qual s´exposava la va fer dubtar en els inicis. Tot i això, la llavor de la passió estava ben arrelada. Conreada ja de petita amb el seu amor als llibres i al dibuix, i alimentada a la Facultat de Belles Arts, a la Universitat de Salamanca. Després de tres llibres publicats i de treballs per editorials com Santillana, Anaya, SM o Oxford, ha guanyat el primer premi d´il·lustració Marià Baig, concedit per l´editorial figuerenca Cal·lígraf, amb un projecte d´autor, Rabia, una reflexió sobre la violència i l´odi que admet múltiples reflexions i mirades.
Villalobos comparteix espai de creació amb altres il·lustradors, quelcom que ha estat fonamental en el seu camí, a voltes "difícil però també agraït". "Això em va ajudar molt perquè la solitud és difícil, i si tens companys que fan coses similars a les teves ajuda molt", reconeix. De fet, les seves amigues, també il·lustradores, van ser les que van esperonar-la a concloure el projecte de Rabia, que dormia en un calaix. A elles (Carla, Lucía i Ona) els ha dedicat el llibre ja editat. "'Rabia' és una història molt personal i diferent", explica tot afegint que "m´agrada molt experimentar i canviar d´estil; per a mi el dibuix és més una eina per explicar una història, no em preocupa tant l´estètica".
L´artista diu que no es veu fent una història realista. El cert és que recorrent les pàgines de 'Rabia' s´entén què vol dir. Amb un estil més aviat naïf acompanyat d´un text breu però directe, Villalobos narra l´arribada d´una puça a un bosc. Res inusual fins aquí. Allò que la fa diferent és que la puça té la ràbia. A partir d´aleshores, i amb uns dibuixos fets amb tinta i treballats pacientment amb ordinador, se succeeix una cadena d´esdeveniments fins a un final colpidor. Al llarg de la història, l´ús simbòlic del color és fonamental. "No m´agraden els contes on el missatge està claríssim, prefereixo transmetre una sensació, no plantejo si això és bo o dolent, cadascú pot pensar el que vulgui", diu.
'Rabia' es va presentar fa poc a Figueres i també a Barcelona. Les crítiques són molt bones. Això l´anima a seguir defensant projectes personals i a trobar editorials com Cal·lígraf o Atlantis. Aquesta darrera va contactar-hi a la Fira de Bolonya, la més important del món sobre edició infantil, per editar en alemany un dels seus llibres, 'Fanny im Regenglück'. També li han venut els drets per publicar-ho en xinès i danès. Ella, però, voldria veure´l ja "en una llengua que entengués. "Treballo molt, però sempre crec que hi ha un component de sort", conclou.