Campañà retrata els dies posteriors de la Retirada
Una exposició al Museu de l'Exili aplega una setantena d'imatges inèdites d'aquest fotògraf
La sala gran del Museu de l'Exili de la Jonquera acull, a partir d'aquest dissabte, l'exposició L'endemà de la Retirada: Portbou, 1939 que conté una setantena de fotografies, bona part d'elles inèdites, d'Antoni Campañà (1906-1989). La mostra és, segons el director del Mume, Alfons Quera, «una de les més destacades d'aquest 2021 i en la qual fa un any i mig que hi treballem». La inauguració es fa a les 12 del migdia i per assistir-hi cal reserva prèvia.
Ens situem el març del 1939. Fa just un mes que les tropes franquistes han arribat a la frontera francocatalana al coll de Belitres. En aquest moment, Campañà arriba a l'Empordà i fa la ruta del litoral des de Belitres fins a Portbou testimoniant les restes materials i humanes de la retirada al seu pas per Vilajuïga, Llançà, Portbou, entre altres pobles. No són només imatges de cotxes abandonats i ferits per la guerra, de paisatges i de persones. En una d'elles, es veu les tropes franquistes saludant els gendarmes francesos al coll de Belitres.
De les imatges que es veuran a la Jonquera, una cinquantena formen part del fons descobert per la família Campañà el 2019 i que es van donar a conèixer amb la publicació de La capsa vermella (Comanegra, 2019), una síntesi de Plàcid Garcia-Planes, Arnau Gonzàlez i Vilalta i David Ramos sobre els fons fotogràfics de Campañà dedicats a la Guerra Civil i la immediata postguerra. Per Quera tenen molta importància, «perquè no hi ha massa fons públics d'aquesta temàtica».
L'exposició a la Jonquera s'allargarà fins al 26 de setembre i anirà acompanyada de diferents activitats, entre elles la presentació del catàleg. A més coincideix amb dues altres exposicions: La guerra infinita. Antoni Campañà i les tensions d'una mirada (1906-1989) al MNAC i Antoni Campañà i la modernitat mecànica a la Casa Seat.