Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Violència masclista

'El Cigala', a la banqueta per maltractar la seva exdona després de retardar el judici per complir amb la seva gira musical

Havia de ser jutjat el passat 16 de maig, però va demanar a la jutgessa no acudir per "un compromís laboral ineludible"

La magistrada va rebutjar que el cantant, al qual el fiscal demana cinc anys de presó, declarés per videoconferència i acaba d'assenyalar una nova data

Una imatge de Diego 'El Cigala' i la seva exdona.

Una imatge de Diego 'El Cigala' i la seva exdona. / SUCCESSOS

Vanesa Lozano

Figueres

Està acusat de "colpejar", "amenaçar" i "humiliar" la seva exdona durant més de tres anys per a portar-la a una situació "de submissió total", d'acord amb l'escrit de la fiscalia, que demana per a ell cinc anys de presó. Ramón Jiménez Salazar, més conegut com a Diego 'El Cigala', s'asseurà el pròxim 7 de novembre al banc dels acusats del jutjat penal 3 de Jerez de la Frontera (Cadis), segons ha sabut el canal de recerca i successos de Prensa Ibérica, grup editorial de l'EMPORDÀ.

Ho farà sis mesos després del que estava previst. La jutgessa havia acordat que el judici contra el cantant se celebrés el passat 16 de maig, però llavors 'El Cigala' va argumentar que aquest mes ja s'havia compromès a actuar en nou concerts, en el marc de la seva gira musical a Mèxic, i va demanar a la magistrada no acudir per a complir amb aquest "compromís laboral ineludible".

Va suspendre el judici

L'acusat va proposar a la jutgessa declarar des de Mèxic, a través de videoconferència, alguna cosa que van rebutjar tant l'acusació com la fiscalia, davant la gravetat dels delictes que se li imputen. Finalment, la magistrada va acceptar els motius professionals esgrimits pel cantant i va suspendre el judici, per al qual acaba d'assenyalar una nova data.

Com va avançar aquest mitjà, 'El Cigala' serà jutjat per un delicte de maltractament habitual en l'àmbit de la violència de gènere, de caràcter físic psíquic. També per quatre delictes de maltractament en l'àmbit familiar i de la violència de gènere que l'home hauria comès contra la seva exparella entre 2017 i 2020.

"Temor i subjugació"

La seva exparella, amb la qual té dos fills menors d'edat en comú, demana per a ell una pena de presó de 6 anys i vuit mesos. Segons l'escrit de l'acusació particular i de la fiscalia, el cantant "va desenvolupar, de forma continuada, comportaments de predomini control (cap a la dona), menyspreant-la, vexant-la, colpejant-la i creant un clima de dominació", que va provocar en ella "un estat permanent de temor subjugació".

En aquesta línia, 'El Cigala' hauria generat en la seva exparella "un temor constant a conseqüències com fer-la fora de casa, impedir-li l'entrada, que es relacionés amb la seva família i amics i a ser colpejada per ell", la dona va arribar a témer fins i tot per "la seva vida i integritat física".

Imatges aportades per l'exdona d''El Cigala' al jutjat per acreditar les agressions denunciades.

Imatges aportades per l'exdona d''El Cigala' al jutjat per acreditar les agressions denunciades. / SUCCESSOS

Fiscalitzava les seves despeses

Segons el fiscal, 'El Cigala' exercia "un ferri control econòmic" sobre qui era la seva dona, que va deixar el seu treball i la seva família a Jerez per marxar-se a viure amb el cantant a República Dominicana i cuidar allà dels nens mentre ell desenvolupava la seva carrera artística.

"Com una forma més de dominació", l'artista "fiscalitzava les despeses i les quantitats de diners de les quals la seva exdona podia disposar, arribant fins i tot a obligar-lo a abandonar el domicili familiar després dels seus empipaments i a amenaçar-la amb treure-li els seus fills, la qual cosa a ella li generava una permanent sensació d'angoixa".

Atendre la casa

A més, 'El Cigala' "li dificultava l'acompliment del seu treball amb constants exigències d'atendre la casa que li impedien ser independent. Restringir les relacions familiars i aïllar-la, llançar els seus objectes personals impedir-li l'entrada a la llar familiar són clars exemples i signes evidents de la situació de violència i maltractaments a la qual la denunciant ha estat sotmesa durant la convivència" amb l'acusat.

Després d'estudiar les proves del cas, la jutgessa va concloure que 'El Cigala' "va asfixiar econòmicament la seva parella, prevalent-se de la seva superioritat econòmica i privant-li del manteniment econòmic per a ella i per als seus fills, amb la finalitat de sotmetre la voluntat" de la dona perquè aquesta "s'aquietés a les seves peticions". 

Agressions físiques

El cantant també està acusat d'agredir-la físicament durant més de tres anys i haurà de respondre per almenys quatre episodis especialment violents que la dona va relatar en la seva denúncia: el primer d'ells va tenir lloc en una habitació de l'hotel Guadalete de Jerez, en 2017, durant una discussió per una suposada infidelitat en la qual, segons l'acte, 'El Cigala' "li va propinar una bufetada" a la seva llavors dona.

Poc després, a l'agost d'aquest mateix any, durant una baralla que la parella va tenir a l'aeroport de Punta Cana, ell la "va agafar per un braç i la va sacsar fortament, mentre ella sostenia en braços al seu fill menor d'edat". La tercera agressió i la més greu, segons la denúncia de la dona, va ocórrer el juliol de 2019 en un hotel de Palafrugell (Girona) quan el cantant l'hauria "empès i propinat cops per tot el cos". 

"Problemes amb les drogues"

L'exdona d''El Cigala' va declarar que l'artista tenia llavors "seriosos problemes amb les drogues" i solien discutir per aquest motiu. Durant una d'aquestes baralles, el novembre de 2020, ell va arribar a "agafar-la pel coll".

Ell ho nega tot i es defensa: "mai a la meva vida li he posat una mà damunt a la mare dels meus fills". En la seva entrevista amb els forenses de l'Institut de Medicina Legal i Ciències Forenses de Cadis, va culpar a la seva exparella dels problemes en la seva relació i fins i tot va assegurar que la víctima era ell: "Jo patia maltractament psicològic (…) Quan jo arribava d'un viatge volia una bona rebuda, però ella només em feia retrets, deia que no la trucava i m'amenaçava amb destruir la meva carrera".

Tracking Pixel Contents