Investigació amb 384 famílies
Un estudi confirma que els pares tenen un fill favorit i desmenteix un tòpic: no sol ser el petit
Sociòlegs de la Universitat de Califòrnia arriben a la conclusió, després d'anys de treballs, que el preferit és el gran

Una mare passejant amb el seu fill. / Freepik
Els pares sempre asseguren que estimen tots els seus fills de la mateixa manera, i que de cap manera tenen un fill favorit. Bé, doncs un nou estudi de la Universitat de Califòrnia-Davis dirigit per la sociòloga Katherine Conger els porta la contrària: els pares sí que tenen un fill preferit, i sol ser el gran.
L'estudi sobre el tracte que els pares donen a cada fill i la percepció que aquest té d'això es va realitzar durant tres anys amb 384 parelles de germans adolescents i els seus pares (768, entre pares i mares). Les 384 famílies analitzades eren famílies formades pel matrimoni (no hi havia divorciats) i dos fills que havien nascut amb 4 anys de diferència.
El 70% de les mares i el 74% dels pares van admetre tenir un fill favorit. No van especificar qui era el favorit, el gran o el petit. Això no obstant, els resultats suggereixen als investigadors que és el primer fill el que normalment és el preferit.
Efecte en l'autoestima
A tots els adolescents participants en l'estudi se'ls va preguntar si sentien que els seus pares els tractaven diferent que als seus germans i si creien que això els havia afectat l'autoestima. La investigació va revelar que hi ha un índex més elevat de baixa autoestima entre els germans petits, causada pel favoritisme dels pares pel primogènit. En canvi, el tracte diferencial amb prou feines sembla afectar l'autoestima dels grans.
La doctora Conger ha manifestat la seva sorpresa pel resultat, ja que pensava que serien els germans grans els que se sentirien més maltractats pels seus pares. "La nostra hipòtesi de partida era que els fills grans, els primogènits, estarien més afectats per la percepció que rebien un tracte diferent per la seva condició de fills grans de la família", ha apuntat.
En tot cas, Conger admet que tots els adolescents participants en l'estudi, ja fossin els primogènits o els fills petits, se sentien injustament tractats pels seus pares. "Tothom sent que al seu germà o la seva germana l'estan tractant millor. Així que tant uns com altres aprecien un tracte diferencial".
- Quan estàs de dol, el sentiment de culpa és punyent i difícil de deixar enrere
- Iryo assegura que el tren descarrilat a Adamuz es va revisar per última vegada el 15 de gener
- Oriol Antolí, l'home que corre 103 hores seguides: 'Primer diuen que soc boig, però després tenen molta curiositat
- El desembassament preventiu de Darnius-Boadella activa el 'turisme d'aigua
- Protecció Civil alerta que poden caure més 100 litres en 24 hores a l'Alt Empordà
- La carbonera artesanal de Sant Llorenç de la Muga ja fumeja
- Danys al Faig de la Pedra de l'Albera: l'arbre monumental que sosté una roca de 700 quilos perd dues branques
- Rotary s'obre pas a l'Empordà i anuncia un club a Roses