Amb la pandèmia del coronavirus, s'ha reduït considerablement el nombre de criatures que acudeixen a les consultes de pediatria. D'una banda, s'explica pel fet que com que els nens i les nenes estan confinats a casa, com que no van a la llar d'infants o a l'escola, fa que no es contagiïn ni de coronavirus ni d'altres virus que causen les malalties infeccioses habituals. I també pel canvi que s'ha imposat temporalment als centres sanitaris de prioritzar les consultes per via telefònica, evitant desplaçaments innecessaris. No obstant això, hi ha un tercer motiu que provoca que els pares evitin trepitjar els hospitals i les consultes pediàtriques en aquests dies tan complicats, i que pot comportar un risc per als menors: la por al contagi per coronavirus.
L'equip de pediatria de la Fundació Salut Empordà (FSE) ha observat que el confinament pot provocar en certs casos un retard en el diagnòstic d'algunes malalties i fins i tot que quan es consulti al servei d'Urgències ja estiguin molt evolucionades. Amb l'objectiu d'evitar riscos i oferir suport a les famílies, els pediatres han elaborat una guia de símptomes i recomanacions en què s'indica en quines situacions és imprescindible consultar l'especialista. Aquest document el podeu trobar a la pàgina web de la FSE, salutemporda.cat.
Per altra banda, recorden que, malgrat la situació d'excepcionalitat, cal seguir vacunant els nens, sobretot els menors de 2 anys, per a protegir-los de les malalties que gràcies a les vacunes mantenim a ratlla, i que no volem que ressorgeixin. Per aquest motiu, tots els centres d'atenció primària estan realitzant el seguiment del nen sa via telefònica o presencial i posant les vacunes d'acord amb el calendari fins als 15 mesos de vida.