Opinió

Columnista
Per on passa el tren? A Castelló fa 153 anys que l'esperem
L’any 1873 l’enginyer rosinc Pere Seseras projectava una línia que uniria les poblacions de Roses, Castelló d’Empúries i Figueres

Un tren de vapor que mai va passar per Castelló d'Empúries. / Arxiu
Podríem dir que avui la popular dita: —Per on passa el tren? —Per la via —Calla, burro, que jo ho sabia, està en qüestió. Segur que passa per la via? Precisament les vies estan més fotudes que mai i els trens no hi passen i si hi passen ho fan amb dificultats. Un problema crònic de deixadesa i manca d’inversions que ja fa dècades que dura. Històricament, la falta d’inversió també la patim a comarques i com que parlem del tren m’ho faig venir bé per explicar-vos que a Castelló d’Empúries vam estar a punt de tenir una estació de ferrocarril.
L’any 1873 l’enginyer rosinc Pere Seseras projectava una línia que uniria les poblacions de Roses, Castelló d’Empúries i Figueres enllaçant amb la via fèrria de dos rails que procediria de Ripoll. La via del traçat castelloní, travessaria per la Muga, seguiria pel carrer Santa Clara fins a la Mugueta per arribar finalment a Roses.
Una estació cèntrica
L’estació de Castelló estaria situada entre en carrer Santa Clara i l’avinguda de la Generalitat on hi havia hagut ca l’Anton i la Fonda Serratosa. Tenia una façana senzilla que comptava amb una entrada principal, dos finestrals a la dreta que donaven llum a la sala d’espera i dos més a l’esquerra per la sala del despatx de bitllets i per la cuina. L’edifici també tenia un espai per a la direcció i l’administració.
També altres estances com dormitoris, menjadors, un pati, una quadra i un espai per a farratges pel bestiar i cavallerisses. Una distribució de serveis que corresponia a una època on el transport amb tracció animal també estava a l’ordre del dia. Però aquest projecte mai es va realitzar, per tant, podríem dir que avui fa 153 anys que a Castelló d’Empúries encara esperem el tren!
Subscriu-te per seguir llegint
- Va deixar l’escola per cuidar la seva família: la història de Lola, la dona de 92 anys que ha tornat a classe
- S'enfonsa una part del mas de Sant Martí del Forn del Vidre de la família de Joan Laporta a l'Empordà
- L'empordanès Juan García Carrés enllaçava els colpistes amb Tejero
- Francesc Galí: 'Hi havia un Bulli (Buli) abans de Ferran Adrià
- Avís als joves menors de 30 anys: així pots estalviar fins a 400 euros en la declaració de la Renda
- L'ermita 'espectacular' que es troba al cor d'un parc natural, té simbologia esotèrica i s'arriba per una ruta de somni
- Qui són els 'esquenapelats', els protagonistes de la futura escultura del giratori de la Platja de l'Escala?
- L’estiu plàcid que va viure Zenobia Camprubí a la cala Montjoi de Roses