Agenda
Vila-sacra es prepara per una Fira de la Ceba i el Calçot amb més activitats que mai
La 21a edició de la tradicional festivitat arriba amb una extensa oferta d’actes programats durant aquest cap de setmana
La Fira commemorarà, enguany, el dia de la Dona amb un concert el dissabte

Dinar popular de la Fira de la Ceba i el Calçot de 2024. / Empordà

Els dies 8 i 9 de març, Vila-sacra es vestirà de festa per celebrar la 21a edició de la tradicional Fira de la Ceba i el Calçot. Serà un cap de setmana ple d’activitats que combinarà cultura, gastronomia, exposicions i diversió per a totes les edats i per a tots els públics. Coincidint enguany amb el dia de la Dona, la Fira també aprofitarà el 8 de març per commemorar la diada.
El dissabte començarà el programa ben aviat, a partir de les nou del matí, amb el circuit de 4x4 Viu l’Adrenalina del 4x4, que tindrà lloc fins a les sis de la tarda a la rotonda de Garcia de Pou. Organitzat per L’Albera 4x4, aquest circuit serà una de les novetats de la 21a edició de la Fira i permetrà als participants viure una experiència única de motor. Les inscripcions s’han de realitzar prèviament per Instagram o cronotime, a través del compte @albera4x4. A més de l’acció, hi haurà una zona de foodtrucks per tal que els participants puguin recuperar forces.
Ja al vespre, a dos quarts de set, la música prendrà protagonisme al Centre Cívic amb un concert en honor a la Dona Treballadora. Serà el plat fort del dissabte i servirà per aprofitar la coincidència de dia amb el 8M. L’espectacle estarà a càrrec del Quartet Emporion, amb la direcció de Carles Coll.
Diumenge, els plats forts
El diumenge serà el dia gros. La jornada començarà a les nou, amb la reobertura del circuit Viu l’Adrenalina del 4x4. En aquest cas, acabarà a les cinc, una hora abans que el dia anterior.
A les deu es donarà l’inici oficial de la Fira, amb les parades d’artesania i alimentació al carrer Castelló, així com els punts de degustació de calçots a la plaça de l’Església i en diversos restaurants del municipi. També es podrà comprar ceba i calçots sense coure a la botiga local El Petit Crostó. Aquestes activitats s’estendran durant tot el diumenge.
Pels amants de la cultura i la literatura, a les deu començarà Passeig per la Capital del Món, un homenatge a l’escriptor figuerenc Carles Fages de Climent a càrrec de Josep Maria Dacosta. Els més petits, és clar, també tindran el seu espai a la festa. Des de les deu del matí fins a les dues del migdia podran passejar en un poni per la zona de davant les antigues escoles. A partir de les onze, a més, s’habilitarà un espai de jocs tradicionals per la mainada i es farà un taller de manualitats i pintacares.

La Fira en una edició anterior. / EDUARD MARTÍ
També a partir de les onze, la música i la festa ompliran els carrers de Vila-sacra amb la Cercavila per la Fira, amb la participació dels Grallers i Tabalers de Vila-sacra, el Gegant Calçot del poble i un grup de música tradicional. A les dotze del migdia, a l’església de Sant Esteve, es farà la tradicional Missa Solemne presidida pel Bisbe Octavi Vilà. Comptarà enguany amb l’acompanyament de la Coral Veus Blanques de Vila-sacra. Ja a la tarda, a les cinc, un últim tastet musical: el Centre Cívic acollirà una audició de sardanes amb la cobla Els Rossinyolets. Durant l’acte, es podran degustar coques i pastissos. A més, hi haurà servei de bar.

El gegant inspirat en un calçot. / MIREIA AMORÓS
Varietat d’exposicions
Durant tot el diumenge, diversos espais de Vila-sacra oferiran una bona varietat d’exposicions. A les deu del matí i a les tres de la tarda es podrà gaudir d’una visita guiada a l’exposició Càtars i Trobadors, Occitània i Catalunya. Renaixença i Futur, a càrrec de Joan Amorós. Aquesta visita tindrà un cost de cinc euros per persona, però serà gratuït per empadronats al poble i socis. A la Llar d’Avis, de deu a dues, estan exposades les plantes participants en el Concurs de Plantes i Flors. El lliurament de premis serà a dos quarts de dotze. Les antigues escoles acolliran, de deu a dues, una mostra artística amb obres de pintura de l’alumnat de Vila-sacra sota la direcció d’Anna Cebrià, així com l’exposició fotogràfica Autoretrats, d’Enric Boldú, i una recopilació de les imatges guanyadores del Concurs de fotografia d’edicions anteriors.
Per als apassionats del modelisme, la Biblioteca exposarà una col·lecció de modelisme naval i motors de vapor viu, a càrrec del vilatà Rafel Ayensa. Finalment, al carrer Castelló, es podrà gaudir de l’Exposició de Cotxes Clàssics, que culminarà a les tres de la tarda amb l’engegada de motors i la desfilada de comiat.
- De presó a jardí: compte enrere per a l'obertura d'una gran zona verda a Figueres
- Els Bombers treballen amb la hipòtesi que el jove desaparegut a Roses ha perdut l'armilla i s'hauria enfonsat
- Així és l'anunci d'Estrella Damm 2026: s'ha rodat a l'Empordà i el protagonitzen moltes cares conegudes
- Anna Gayolà: de fer el Camino de Santiago a gestionar un petit alberg per a pelegrins
- Puigdemont, el papa Lleó XIV a la Sagrada Família i Junts
- Un aventurer fa més de 200 quilòmetres en bici per comprar Taps de Cadaqués: 'A la meva mare li venia de gust tastar-los
- Reindustrialitzar l'Empordà: trens i fàbriques per acompanyar el turisme
- Les multes de 1.000 euros que rebran a la bústia milers de conductors després del que va passar el 2025: sancions fermes amb pèrdua de punts