Gastronomia
Arrenca el Fòrum Gastronòmic de Girona amb una reflexió sobre la tradició i la reinterpretació de l'escudella
El congrés acull un concurs per fer pilota i per escollir el Millor Sommelier del 2026

El cap de sala del Celler de Can Roca, Josep Roca, fa una conferència sobre l'escudella mentre el seu fill i el seu nebot preparen algunes de les reinterpreacions del plat. / Aleix Freixas
Aleix Freixas
El Fòrum Gastronòmic de Girona ha començat aquest dilluns una edició centrada en l'escudella i la carn d'olla. Un dels primers actes ha estat una ponència i taula rodona amb diversos cuiners sobre la importància de l'escudella. Entre els ponents hi havia Josep Roca qui ha recordat la importància d'aquesta recepta tradicional per mostrar l'herència gastronòmica. A més també han fet un concurs per fer pilota i botifarra negra i aquest dilluns a la tarda es fa el concurs per escollir el Millor Sommelier del 2026. El Fòrum Gastronòmic s'allargarà fins al dimecres 11 de febrer a Fira de Girona.
L'escudella és un plat tradicional de Catalunya i des del Fòrum Gastronòmic de Girona volen reivindicar-ne la importància. Per això al llarg de tres dies es faran tallers, ponències i demostracions sobre aquest plat. La primera d'elles ha congregat alguns noms com ara Carme Ruscalleda o Josep Roca per parlar sobre aquest plat.
Josep Roca ha aprofitat per recordar la importància d'aquesta sopa tradicional i totes les varietats que en surten. La intervenció de Roca ha anat acompanyada de la preparació d'algunes de les sopes que han fet els fills de Josep i Joan Roca, Marc i Martí, que demostren les noves generacions del restaurant.

Una dona reparteix els plats amb mostres de pilota i carn d'olla en el concurs de Pilota i Botifarra Negra que s'ha fet al Fòrum Gastronòmic de Girona. / Aleix Freixas
El sommelier ha recordat que les receptes tradicionals "tenen un pes especial" al Celler de Can Roca i per això al llarg de la història han reflexionat i reinterpretat alguns d'aquests plats. A més, Roca ha detallat que malgrat ser un plat tradicional també hi ha marge per a la reinterpretació. "Allò que avui és tradicional incorpora una innovació legitimada", recordava el cap de sala.
En aquest sentit, Josep Roca apuntava que la patata no formava part de la recepta tradicional d'aquesta sopa, però amb el descobriment d'Amèrica va arribar a Europa i s'ha acabat incorporant-hi. Per això demostra que les receptes estan en constant evolució i qui sap si el dia de demà passarà a la història alguna de les innovacions que es fan actualment.
La primera jornada del Fòrum Gastronòmic ha comptat amb el concurs nacional de pilota i botifarra negra per a l'escudella. En aquesta competició hi han participat diferents carnissers de tot Catalunya per tal que mostressin quina és la millor composició de carn que forma la millor pilota i la millor botifarra negra. El públic ha fet de jurat que ha valorat en diferents aspectes els productes que han portat els professionals, com ara el sasbor o la textura. Tots els carnissers han fet bullir la pilota i la botifarra amb el mateix brou.

El cuiner de Ca l'Enric Jordi Juncà acaba un dels plats que ha preparat en el Fòrum Gastronòmic de Girona. / Aleix Freixas
A més, el restaurant de Ca l'Enric també ha ofert una demostració d'alguns dels plats més tradicionals que fan al restaurant que tenen a la Vall de Bianya i que té una estrella Michelin. També en aquesta primera jornada s'ha fet el concurs de steak-tartar i a la tarda es farà el concurs de Millor Sommelier de Catalunya.
- Es busca gent per viure i gestionar un santuari penjat als núvols: ideal per a parelles
- Detecten a Empuriabrava, per segon cop a Catalunya, un nudibranqui del Pacífic en un cens dels canals carregat de sorpreses
- El castell de l'Empordà que va seduir Dalí, va acollir el comiat de solter del príncep de Mònaco i és escenari de cinema
- Com més vegades arribis tard a la feina, més difícil serà per a l'empresa acomiadar-te': així ho explica un advocat laboral
- L'Escala suspèn la representació del Via Crucis a un mes de Setmana Santa
- Roba una bicicleta i la posa a la venda per una app: el geolocalitzador el delata
- Un restaurant de l'Empordà, entre els millors de Catalunya segons la Guia Macarfi 2026
- Els espanyols poden ser rebutjats a la Xina si el viatge supera els 30 dies: aquesta és la clau perquè això no passi