JORNADA NOVES GENERACIONS DEL VI
Les generacions del vi a l'Empordà i «sortir davant de càmera» a Instagram
El celler Perelada acull la jornada «Noves generacions del vi», organitzada per Prensa Ibérica, EMPORDÀ i el Grup Perelada, amb el patrocini de CaixaBank i el suport de la Diputació de Girona, la DO Empordà i Casa Gourmet.

El Celler Perelada va acollir, aquest dilluns al matí, una jornada per entendre els nous reptes del vi a l’Alt Empordà, obtenint una gran resposta de públic. Sota el títol Noves generacions del vi: tradició amb mirada al futur, Prensa Ibérica, EMPORDÀ i el Grup Perelada proposaven una reflexió profunda sobre les transformacions generacionals en el sector i l’adaptació als temps actuals. L’acte comptava amb el patrocini de CaixaBank i el suport de la DO Empordà i el Patronat de Turisme Costa Brava Girona de la Diputació de Girona. Després de la benvinguda, a càrrec del director d’EMPORDÀ Marc Verdaguer, la jornada es va dividir en dues parts. Una primera, una taula rodona amb representants de diferents generacions - para i filla, en els casos del celler Pere Guardiola de Capmany i del restaurant Ca la Maria de Mollet de Peralada -; i la «nouvinguda», en definició, segons va dir, de la seva sogra, en el cas de Clara Poch del Celler Martí i Fabra. La segona part de la jornada, una xerrada la sommelier i creadora de continguts Marta Clot, va posar el contrapunt amb consells de com «comunicar» millor tant per a les noves generacions com per als més grans.

La jornada Noves generacions del vi al Celler Peralada. / Josep Ribas
La jornada començava amb la taula rodona Generacions del vi, moderada pel gerent d'EMPORDÀ Carles Ayats, amb la presència de tres iniciatives que són exemple del diàleg intergeneracional. Hi van intervenir Clara Poch Gardella, del Celler Martí Fabra, que representa una de les nissagues vitivinícoles més antigues del territori, amb vinyes centenàries i una trajectòria que es remunta al segle XIV. També, hi eren Jordi i Marta Pairó, del Celler Pere Guardiola, de Capmany, hereus d’un projecte iniciat el 1871. Des del món de la gastronomia, Albert i Maria Barris compartien la història de Ca la Maria, un restaurant de Mollet de Peralada que, des del 1961, ha sabut preservar la cuina empordanesa.

Marta Pairó, del Celler Pere Guardiola de Capmany. / Josep Ribas
«El pare em va donar la llibertat perquè volés i, ara, congeniem amb la saviesa del pare», començava explicant Marta Pairó Magán, la nova generació del celler Pere Guardiola. El seu pare, Jordi Pairó, va dir que ell era la quarta generació d’aquest celler i que havia vist «uns canvis molt importants a casa». «Als joves, els interessa què hi ha al darrera dels vins i de la història i hi ha un cert interès pels vins ecològics i naturals», va continuar apuntant la Marta, mentre el seu progenitor es lamentava del fet que «ara, es consumeix molt poc vi; a veure si el jovent s’anima una mica, potser hem comunicat amb un llenguatge massa tècnic».

Clara Poch (Celler Martí Fabra) / Josep Ribas
La historiadora de l’art, Clara Poch Gardella, s’ha proposat rejovenir el celler Martí Fabra. «El sector primari és dels més conscienciats del canvi climàtic i el vi com a producte és dels més sostenibles que podem consumir», va remarcar Poch, la qual va abandonar la seva feina al monestir de Sant Pere de Rodes, on treballava, per anar a Sant Climent.
És motivador
A la taula rodona, s’hi asseia, també, una nova generació de la restauració empordanesa. Maria Barris és la quarta generació del restaurant Ca la Maria, on el seu avi, de 91 anys, encara s’interessa per saber com ha anat la jornada a l’històric menjador molletenc. «És motivador que els pares ens donessin llibertat perquè volés, buscant el producte local i sense perdre les arrels», va indicar, afegint que «volem preservar, que la gent se senti com a casa». Albert Barris lamentava la caiguda que ha patit el consum vinícola amb el pas del temps. «Abans, es bevia vi en tots els àpats, mentre que, ara, només se’n beu un dia a la setmana», va dir, mentre reflexionava en el sentit que «si la família no beu vi, serà estrany que el fill en begui».
Entre el públic de la sala, hi havia altres noves generacions dels cellers de la denominació d’origen Empordà, com ara Julià Maset, del Celler Maset, de Garriguella. La jornada es va tancar amb un piscolabis a l’exterior del celler i un intercanvi d’impressions entre els assistents, que ja es preparaven per a l’edició de l’any vinent d’aquestes cites que ajuden a popularitzar el sector vitivinícola empordanès.

Maria Barris, de Ca la Maria de Mollet de Peralada. / Josep Ribas
Revolució digital
La sommelier i creadora a xarxes socials, Marta Clot, va ser l’encarregada de cloure la Jornada d’aquest dilluns. «Vivim en una revolució; estem en plena revolució digital», va arrencar la seva xerrada per a explicar com comunicar el vi a les xarxes socials. Per a Clot, les claus per comunicar el vi han de combinar entreteniment amb informació rellevant i útil, un contingut àgil i fàcil de comprendre, contingut «guardable» i «compartible», i adaptar el llenguatge al públic objectiu.
Marta Clot va parlar «d’ humanitzat la marca», en el sentit que «la creació de contingut és un aprenentatge». «Com captar l’atenció?», preguntava la sommelier, tot recomanant maneres de fer-ho: «tres segons, vídeos dinàmics i de curta durada, títols, subtítols i imatges impactants i edició. Entre els errors comuns que es produeixen a les xarxes socials, Clot recomanava «no penjar continguts sense valor i no ser la cara de la nostra marca per vendre», va explicar.
- De presó a jardí: compte enrere per a l'obertura d'una gran zona verda a Figueres
- Els Bombers treballen amb la hipòtesi que el jove desaparegut a Roses ha perdut l'armilla i s'hauria enfonsat
- Així és l'anunci d'Estrella Damm 2026: s'ha rodat a l'Empordà i el protagonitzen moltes cares conegudes
- Anna Gayolà: de fer el Camino de Santiago a gestionar un petit alberg per a pelegrins
- Puigdemont, el papa Lleó XIV a la Sagrada Família i Junts
- Un aventurer fa més de 200 quilòmetres en bici per comprar Taps de Cadaqués: 'A la meva mare li venia de gust tastar-los
- Reindustrialitzar l'Empordà: trens i fàbriques per acompanyar el turisme
- Les multes de 1.000 euros que rebran a la bústia milers de conductors després del que va passar el 2025: sancions fermes amb pèrdua de punts
