Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina
NO ET PERDIS CAP NOTÍCIA!

Aigua

Camallera actua per solucionar el problema de l’excés de nitrats a l’aigua potable

També s’ha impulsat la rehabilitació del pou de Sant Bartomeu i la renovació de canonades deteriorades de la xarxa d’abastament municipal

Es preveu que totes les actuacions es puguin dur a terme al llarg d’aquest any

Arxiu | Camallera té l’aigua potable contaminada per nitrats

Els nitrats són compostos químics naturals que, en excés, poden contaminar l'aigua.

Els nitrats són compostos químics naturals que, en excés, poden contaminar l'aigua. / Empordà

Redacció

Redacció

Saus, Camallera i Llampaies

L’Ajuntament de Saus, Camallera i Llampaies ha fet, durant els darrers anys, nombroses gestions amb diferents organismes supramunicipals per aconseguir recursos per a la millora de la xarxa d’abastament municipal d’aigua. "Fruit d’aquestes gestions, hem aconseguit diverses subvencions per un import total de 438.038 euros", explica l’alcalde, Esteve Gironès. Aquestes subvencions permetran millorar de forma significativa la xarxa d’aigua, tant pel que fa a la qualitat com a la quantitat. És previst que aquestes obres de millora es duguin a terme durant aquest any 2025.

La primera actuació es durà a terme a través d’una subvenció de 28.520,97 euros, concedida per l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA), i consistirà en la construcció de canonades per connectar el Dipòsit Vell de Camallera amb el de Lluena. Es tracta d’una obra que permetrà tractar tota l’aigua que surt dels pous que subministren el poble de Camallera en un mateix dipòsit, de manera que els veïns disposin d’una aigua de qualitat. "Barrejant l’aigua dels dos dipòsits que subministren al poble, ens garantirà que aquesta estigui per sota del nivell màxim de nitrats permès", afirma Gironès.

Segons s'explica des de l'Ajuntament, "a Camallera fa gairebé tres anys que les analítiques surten correctes de forma ininterrompuda i l’aigua és declarada apta pel consum, a Llampaies fa dos anys que succeeix el mateix, i a Saus, tot i que les darreres analítiques surten correctes, l’aptitud de l’aigua és molt irregular". Ara bé, tot i aquestes dades, afegeixen, "la sequera que ens afecta ens obliga a fer ús de forma puntual (sobretot en períodes estivals) de pous que poden contenir nitrats, ja que la finalitat prioritària en moments d’escassetat d’aigua és garantir l’abastament a la població", afegeixen. Per aquest motiu, i pel principi de precaució, es manté incompliment a Saus i a Camallera, "pel fet que no es pot garantir que de forma permanent se subministra aigua sense excés de nitrats pels motius exposats", afirmen. Pel que fa a Llampaies, la planta d’eliminació de nitrats que es va instal·lar al dipòsit d’aquest poble, permet garantir que se subministra aigua sense nitrats de forma permanent.

Des del consistori també apunten que es disposava d’una subvenció de l’ACA de 271.442,55 euros per instal·lar una altra planta d’eliminació de nitrats que permetés garantir de forma permanent l’aptitud de l’aigua de consum de Saus i Camallera, "però malauradament no vam poder dur a terme aquesta important actuació, ja que, a causa dels vots en contra de l’oposició, va expirar el termini per executar aquesta subvenció i es va perdre, tot i que no suposava cap cost pel nostre Ajuntament".

Els nitrats són compostos químics naturals que contenen l'ió nitrate, essencials com a nutrients per a les plantes però que, en excés, poden contaminar l’aigua potable.

Més actuacions

En matèria d'abastament d'aigua, la segona actuació prevista, també de l’ACA i per un import de 27.056,79 euros, permetrà rehabilitar el pou de Sant Bartomeu de Camallera. "Una actuació que suposarà que el nostre municipi disposi de més recursos hídrics", diu el batlle.

La tercera actuació es farà amb una subvenció de 300.000 euros de l’ACA, destinada a obres de millora i renovació de la xarxa de subministrament d’aigua del municipi, concretament a actuacions de renovació de les canonades, substituint aquells trams que presenten un cert estat de degradació o que són de materials que ara ja no s’utilitzen. "Tanmateix, aquest ajut econòmic també ens permetrà sectoritzar alguns trams de canonades, garantint una aigua de qualitat al nombre més gran de gent possible", afegeix Gironès.

Els objectius d’aquesta actuació són la millora de l’eficiència de la xarxa mitjançant la reducció de les pèrdues, la qual cosa permetrà disposar de més recursos hídrics i disminuir els costos de reparació de fuites; disposar d’unes canonades més modernes i, a la vegada, amb major salubritat; i tenir la xarxa d’aigua més controlada, ja que la sectorització de les canonades permetrà distribuir l’aigua segons les necessitats que hi hagi en cada moment, tot garantint la qualitat de la mateixa a la major part de la població.

Per complementar aquestes tres actuacions, disposen d’una subvenció de 42.460,68 euros de la Generalitat i d’una altra de 40.000 euros de la Diputació, que permetran que el cost sigui mínim.

Tracking Pixel Contents