Saltar al contingut principalSaltar al peu de pàgina

Habitatge

Proposen construir a l'Escala tres blocs de protecció oficial a la Closa del Llop

Es planteja la constitució d’un Institut Municipal d’habitatge que coordinaria la construcció i cessió d’ús dels habitatges a l’usuari

Un dels moments de la jornada.

Un dels moments de la jornada. / Cedida

Redacció

Redacció

L'Escala

La Comissió Gestora per l'Habitatge públic a l'Escala proposa dur a terme a la urbanització de la Closa del Llop. Consistiria en la construcció de tres immobles plurifamiliars en règim d’HPO, a les parcel·les propietat d'Incasòl. L’Institut Català del Sòl és el propietari majoritari dels terrenys. L'Ajuntament ha fet passos perquè es reactivi un projecte que s'arrossega des del 2003.

La Comissió Gestora per l’Habitatge públic a l’Escala va presentar divendres al vespre la proposta per impulsar habitatge assequible.

L'acte el van presentar l’exalcalde de l’Escala, Estanis Puig, i el regidor de l’Ajuntament de l’Escala, Albert Pons, ambdós membres de la citada Gestora. També hi van intervenir Maria Sisternas, arquitecta i urbanista, actualment és assessoria de l’Ajuntament de Girona, ha estat directora de l’Incasòl entre el 2022-2024, i directora de Projectes d’Hàbitat Urbà a l’Ajuntament de Barcelona entre el 2012-2015, Ricard Fernàndez actual gerent d’habitatge, municipal a l’Ajuntament del Prat de Llobregat, va ser gerent l'àrea de Drets Socials a l’Ajuntament de Barcelona entre el 2015 i 2021, i secretari d’habitatge i general del Departament de Medi Ambient i Habitatge de la Generalitat de Catalunya entre el 2004-2006.

Finalment, també va intervenir Jordi Gasull amb una llarga trajectòria a la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya.

La fórmula que es planteja es desenvolupa a través de la constitució d’un Institut Municipal d’habitatge que coordinaria la construcció i cessió d’ús dels habitatges a l’usuari, així com altres problemàtiques que hi ha al municipi en relació amb l’habitatge. Aquest dret a superfície és concreta en una concessió a un temps determinat que pot arribar als 75 anys, de manera que les persones que hi accedeixin tenen la garantia de l’estabilitat residencial i que la quota a pagar seria més assequible que la dels mercats hipotecaris o de lloguer, i que es mantindria al llarg de la concessió. Aquesta fórmula és ja usada per municipis com Barcelona o Girona.

Van assistir a l’acte, representants de diferents formacions polítiques del municipi a excepció de l’equip de govern, representants Associacions de veïns, representants d’entitats del municipi com el director del CAP, del Casal dels Jubilats, o Càritas.

L’Escala té una població de 10.672 habitants i un parc aproximadament de 15.000 habitatges. D’aquests, el 29% -uns 4369- són principals o primera residència. El 71% (10.777) són no principals (segones residències, o allotjaments turístics, segons dades de l'Idescat del 2021). Aquesta situació genera una alta pressió sobre els preus i dificulta l'accés a l'habitatge per part dels residents permanents que justifiquen la necessitat de desenvolupar aquest projecte. 

Tracking Pixel Contents