El moviment Cap Dona en l'Oblit es va crear fa vint-i-tres mesos amb l'objectiu de donar suport a les preses polítiques, les exiliades i les represaliades. Des d'aleshores, cada dia 23 de cada mes, organitza una convocatòria per recordar-les. Aquest diumenge passat, 23 de febrer, la cita ha estat novament a la presó del Puig de les Basses de Figueres, on està reclosa des de fa dos anys l'exconsellera Dolors Bassa.
L'acte ha estat molt concorregut. Els parlaments han estat a càrrec de la diputada d'ERC al Congrés, Montse Bassa; la diputada al Parlament per Junts per Catalunya, Gemma Geis; l'advocada i parlamentària d'EH Bildu Ione Goirizelaia; la presidenta de l'Assemblea Nacional Catalana, Elisenda Paluzie; la regidora de la CUP de l'Ajuntament de Girona Laia Pèlach, i la doctora en Sociologia de la UdG Cristina Sánchez Miret, a més de Mireia Mata i Solsona, Maria Mercè Figueras, Blanca de Llobet i Argemí, Montse Ortiz, Pilar Rebaque i Montse Sánchez.
Montse Bassa va posar veu a les seves paraules, també diumenge, al Puig de les Basses: "Aquesta setmana he començat una nova etapa dins l'empresonament. Com a qualsevol altre pres, la presó ha acordat proposar-me la tasca de voluntariat per l'article 100.2 durant tres dies a la setmana unes hores. No és la llibertat. Per això no puc venir avui entre vosaltres, ni puc fer altres tasques que les encomanades, que és una proposta que tindrà continuïtat o no segons decideixi el jutjat de vigilància, corroborant la decisió o negant-la. Malgrat el que representen aquestes dificultats i aquesta incertesa, ja us podeu imaginar que després de tants i tants dies entre parets grises i amb persones alienes a la meva vida habitual, venir a Torroella, a casa la mare, unes hores, em representa un bri de llibertat i d'esperança. Us agraeixo tot el suport que em doneu, i el cor em demanaria venir aquí entre vosaltres, però estic limitada i no m'ho permeten. Espero que es pugui avançar i arribi el dia que en plena llibertat recuperem tots la iniciativa i aconseguim celebrar la normalitat de la meva vida, de les companyes i companys represaliats i de la democràcia plena del país. Una abraçada groga i lila per a cada una de vosaltres, us estimo. Dolors, cel·la 25, del Puig de les Basses"