Nomenament

Luis María Linde, nou governador del Banc d´Espanya

Substitueix Miguel Ángel Fernández Ordóñez, que abandona l'entitat aquest cap de setmana

 11:21  

ACN L'economista Luis María Linde (Madrid, 1945) serà el nou governador del Banc d'Espanya en substitució de Miguel Ángel Fernández Ordróñez, segons ha anunciat aquest dijous el ministre d'Economia, Luis de Guindos, en una compareixença al Congrés dels Diputats. De Guindos ha destacat la seva vàlua i experiència al sector. "És una persona amb acreditada experiència a la institució i un professional de prestigi", ha dit. El govern de Rajoy ja havia situat Linde com a conseller del Banc d'Espanya fa tot just un mes, ja en plena polèmica sobre el rescat de Bankia i enmig d'acusacions a Migues Ángel Fernández Ordóñez per la seva gestió de les entitats financeres.

El passat 25 de maig la vicepresidenta del govern espanyol, Soraya Sáenz de Santamaría, el va definir com una persona "amb experiència acreditada en el coneixement d'aquesta institució" per justificar el seu nomenament com a conseller del Banc d'Espanya i des d'aleshores el seu nom havia constat com a favorit a les travesses per substituir Fernández Ordóñez, que abandona el càrrec aquest cap de setmana (diumenge, 10 de juny).

Linde, que és una de les persones de confiança de Luis de Guindos, ostenta una llarga trajectòria tan al Banc d'Espanya com a l'administració general de l'Estat. Ja havia treballat al Banc d'Espanya com a assessor per a Assumptes Internacionals i posteriorment com a director general del Departament d'Internacional entre 1987 i 2.000.

També ha ocupat el càrrec de cap del Servei d'Operacions Especials a la Direcció General d'Importació, i cap de la Balança de Pagaments de la Secretaria General Tècnica del Ministeri de Comerç entre 1971 i 1973.

A més, ha estat cap de l'Oficina Comercial d'Espanya a Moscou i secretari general d'Economia i Comerç. Els seus últims càrrecs han estat el de cap del Departament de Risc del Banc d'Espanya (2001-2005) i el de director executiu del Banc Interamericà de Desenvolupament (2005-2008), amb seu a Washington.

El seu nomenament també respon a la voluntat del govern de Rajoy de trobar una persona independent, de prestigi reconegut i de consens amb el PSOE. Tindrà un mandat de només de tres anys que expirarà al 2015, perquè segons la Llei d'Autonomia del Banc d'Espanya els representants a aquesta institució han d'abandonar el seu càrrec als 70 anys d'edat, i ell en té 67. D'aquesta manera, el govern de Mariano Rajoy encara podrà designar dins d'aquesta legislatura el seu successor, que tindrà un mandat de cinc anys, tal com marca la llei.

El seu nomenament s'ha precipitat per l'anunci de Miguel Ángel Fernández Ordóñez d'abandonar la entitat un mes abans del que li pertocaria. Linde podrà començar a treballar ja aquest dilluns un cop el rei Joan Carles I ratifiqui el seu nomenament a proposta del govern espanyol.

Fernández Ordóñez abandona l'entitat després de rebre fortes crítiques per la seva gestió al càrrec que s'han accelerat arran del cas Bankia. L'executiu espanyol l'ha assenyalat com el principal responsable de la manca de control sobre les entitats financeres que ha derivat en la situació actual en què es troba el sector.

En quinze dies Linde tindrà sobre la taula el resultat de l'informe que el Fons Monetari Internacional (FMI) ha encarregat sobre l'estat de les finances de les caixes i bancs d'estalvi espanyoles, que establiran la quantitat exacta de fons que necessiten per al seu sanejament. S'hi sumarà posteriorment l'altre informe encarregat pel govern espanyol a les auditores independents Oliver Wyman i Roland Berger.

De Guindos destaca la seva independència

En la seva compareixença al Congrés dels Diputats, De Guindos ha recordat que Linde "és un economista amb un reconegut prestigi i una dilatada experiència de servei públic" que ha destinat una bona part de la seva trajectòria al mateix Banc d'Espanya, que "coneix profundament". A més, ha repassat la seva llarga al govern espanyol i ha posat en valor que ja ha actuat com a representant del Banc d'Espanya a comitès internacionals i al Fons Monetari Internacional (FMI).

Segons De Guindos, els reptes de l'economia espanyola i internacional "exigeixen posar al capdavant de les institucions clau com el Banc d'Espanya a les persones millor qualificades" i a més de ser un tècnic qualificat, Linde "no té cap vinculació política", un fet que "li permetrà dirigir una institució que ha d'actuar sempre amb autonomia respecte a l'administració general de l'Estat".

El PSOE li desitja "tot el millor"

El portaveu del PSOE a la Comissió d'Economia, Valeriano Gómez, ha volgut agrair la tasca del seu predecessor, Miguel Ángel Fernández Ordóñez, a qui "li ho tocat gestionar des del Banc d'Espanya la pitjor crisi" de la història recent i que més enllà dels "encerts i errors" que hagi pogut tenir ha dirigit una institució "complexa i imprescindible". Gómez també ha desitjat "tot el millor" al nou governador, de qui ha dit que és una persona "sensata, rigorosa i culta" sobre la què no hi ha "cap dubte" de la seva competència.

CiU l'emplaça a recuperar el prestigi del Banc d'Espanya

El portaveu econòmic de CiU, Josep Sánchez-Llibre ha afirmat que Linde "té totes les actituds, formació, currículum, preparació i experiència per poder fer una bona tasca al capdavant del Banc d'Espanya" però ha recordat que aquesta tasca "no serà fàcil perquè la situació és complicada". Sánchez-Llibre li ha recordat que un dels seus objectius és "recuperar la credibilitat financera" davant els mercats financers internacionals i interiors que la seva entitat ha perdut en els últims anys. També ha de recuperar, ha dit, la "el prestigi, la seriositat, la transparència i la fiabilitat" de la seva institució.

El líder d'IU, Cayo Lara, ha apuntat que Linde té un "bon currículum", i per tant la seva formació si "suposa" la "capacitat" per governar el Banc d'Espanya, tot i que l'ha advertit que caldrà que es guanyi aquesta consideració "dia a dia". Lara ha aprofitat la intervenció per criticar durament Miguel Ángel Fernández Ordóñez que, segons ha apuntat, s'ha dedicat a emetre opinions personals sobre qüestions que "no són de la seva competència" com les pensions quan ha quedat demostrat que "el taló d'Aquil·les" de l'economia espanyola és el sistema financer.

El PNB espera que contribueixi a la transparència

El portaveu del PNB, Pedro Azpiazu, ha "felicitat" el nou governador i ha expressat el seu desig que el seu nomenament "serveixi per recuperar la credibilitat perduda del Banc d'Espanya". Azpiazu ha recordat que la situació econòmica és "greu i extrema" i per aquest motiu ha demanat "transparència i informació" al govern espanyol, en referència al bloqueig que el PP ha activat aquest dijous per impedir que el governador sortint, Miguel Ángel Fernández Ordóñez, comparegui al Congrés. "Esperem que el governador col·labori amb el govern a facilitar informació, adoptar les mesures adequades i a tranquil·litzar els ciutadans", ha dit Azpiazu i també que "contribueixi a millorar l'eficiència i l'eficàcia de les reformes pendents".

El PP li recorda que té una "enorme tasca" per davant

El portaveu del PP a la comissió, Vicente Martínez Pujalte, ha afirmat que Linde és el candidat "idoni" per al càrrec no només per la seva formació personal i acadèmica, sinó perquè té "un bon coneixement" de la institució, experiència en organismes multilaterals i s'ha cultivat en les relacions internacionals. "Té una tasca enorme per davant", ha dit Pujalte, que ha recordat que Linde haurà de recuperar "la credibilitat del Banc d'Espanya" en un moment en què l'Estat necessita un supervisor que faci que les entitats espanyoles "tinguin crèdit dins i fora de les nostres institucions".

  HEMEROTECA
  Conegui'ns:  QUI SOM? |  CONTACTI |  ATENCIÓ AL LECTOR |  LOCALITZACIÓ     PUBLICITAT:  TARIFES  
emporda.info és un producte de Editorial Prensa Ibérica
Queda terminantment prohibida la reproducció total o parcial dels continguts oferts a través d'aquest mitjà, salvo autorització expressa de emporda.info. Así mateix, queda prohibida tota reproducció a l'efecte de l'article 32.1, paràgraf segon, Llei 23/2006 de la Propietat intel·lectual.
Adaptat a la Llei de
Protecció de Dades per
 


  Avís legal
  
  
Altres mitjans del grup Editorial Prensa Ibérica
Diari de Girona  | Diario de Ibiza  | Diario de Mallorca | El Diari  | Faro de Vigo  | Información  | La Opinión A Coruña  |  La Opinión de Granada  |  La Opinión de Málaga  | La Opinión de Murcia  | La Opinión de Tenerife  | La Opinión de Zamora  | La Provincia  |  La Nueva España  | Levante-EMV  | Mallorca Zeitung  | Regió 7  | Superdeporte  | The Adelaide Review  | 97.7 La Radio  | Blog Mis-Recetas  | Euroresidentes  | Loteria de Nadal | Oscars | Goya