El Parlament ha aprovat amb els vots de CiU i PPC que el Govern avaluï la continuïtat de l'euro per recepta a partir del 2013, tenint en compte l'impacte d'aquesta taxa catalana i del copagament estatal a les finances catalanes. Amb aquest acord, s'ha evitat que la cambra catalana reclamés a l'executiu català la retirada immediata de l'euro per recepta. D'altra banda, el Parlament també ha aprovat, en el ple sobre el tercer pla d'ajust, una resolució que lamenta l'actitud del Govern ja que no ha replicat les intervencions dels grups. Altres propostes aprovades insten el Govern a reintroduir el berenar als presos, presentar un pla contra el frau, crear una central de compres i defensar la immersió.
El Parlament ha aprovat amb els vots de CiU i PPC que es valori la continuïtat de l'euro per recepta en marc dels pressupostos per l'any que ve. ERC i el diputat Joan Laporta s'han abstingut mentre que la resta de grups hi han votat en contra. L'acord entre la federació nacionalista i els populars estableix obrir un procés d'anàlisi "en els propers mesos" dels efectes que l'euro per recepta i l'increment del copagament estatal farmacèutic tindran sobre les finances públiques. D'acord amb aquests resultats i tenint en compte els objectius de dèficit, s'insta el Govern a "valorar la continuïtat" de la taxa catalana a partir del 2013. Així doncs, finalment, el Parlament ha rebutjat l'eliminació immediata de l'euro per recepta tal com han proposat la resta de partits de l'oposició a excepció del PPC.
CiU i ICV-EUiA han arribat a un acord per reclamar al Govern que en un termini màxim de sis mesos presenti un pla nacional contra el frau fiscal. El text que s'ha aprovat fixa l'objectiu de reduir un 10% de manera anual el frau fiscal a Catalunya i, a més, s'insta a l'Agència Tributària de Catalunya a posar en marxa fórmules de col·laboració amb l'Agència Tributària de l'Estat i amb la Seguretat Social "buscant una major corresponsabilitat en la lluita contra el frau fiscal i l'economia submergida". Tots els partits hi ha votat a favor menys C's que s'ha abstingut i els populars que han votat en contra.
A banda de l'euro per recepta, CiU també han acordat amb els populars instar el Govern a crear en el termini d'un any una central de compres de la Generalitat per afavorir economies d'escala i abaratir costos (carburants, energia, material d'oficina, etc.). Una proposta que la cambra catalana ha aprovat per unanimitat.
Per la seva banda, el Parlament ha aprovat una proposta acordada per CiU i ERC que lamenta l'impacte contra Catalunya, Illes Balears i el País Valencià dels pressupostos de l'Estat pel 2012 i les mesures preses posteriorment pel govern espanyol. La proposta apunta a una "ofensiva recentralitzadora de la governança i el poder polític, descentralitzadora dels ajustaments d'equilibri i del dèficit, deslleial en la presa de decisions unilaterals sense competències en els compromisos financers adquirits i en les inversions". En aquest cas PPC i C's han votat en contra.
Aquests dos mateixos grups parlamentaris també han acordat un text que insta l'executiu a mantenir el paper de la llengua catalana en l'arrelament social i d'altres tràmits legals, "quan s'aprovi el Reglament de la llei d'acollida, abans de finals del 2012". El text s'ha aprovat pel Parlament amb l'única oposició del PPC i C's.
En canvi, el Parlament ha rebutjat una proposta d'ERC i PSC al voltant de la bonificació d'alguns peatges catalans que demanava que el Govern deixi sense efecte el decret que elimina les bonificacions als peatges d'Alella, Mollet i Les Fonts i, a més, reclamava que l'executiu català instés el govern de l'Estat a alliberar els peatges de l'AP-7 al seu pas per Girona i per les Terres de l'Ebre per als residents mentre no acabi el desdoblament de la N-II i la N-340.
La cambra catalana també ha aprovat amb tots els vots a favor menys els de CiU i el del diputat Laporta una resolució que lamenta l'actitud del Govern que aquest dimecres no va replicar les intervencions dels diferents grups en el debat sobre el tercer pla d'ajust de l'executiu català. Segons el text aprovat, això suposa "un menyspreu pel debat democràtic i és una mostra del poc interès del Govern per explicar i discutir les retallades en seu parlamentària".
CiU ha perdut 9 votacions
CiU ha perdut 9 votacions de les 174 propostes de resolució i les 6 transaccions que s'han presentat. A banda de perdre la votació sobre el malestar perquè l'executiu català no ha replicat els partits, CiU ha perdut votacions que han presentat PSC, ICV-EUiA i C's.
Del PSC, el Parlament ha aprovat sense el suport de CiU instar el Govern a construir una Xarxa d'Últim Recurs de Lluita contra l'Exclusió que garanteixi, entre d'altres, ajudes al lloguer d'habitatges i accés a la renda mínima d'inserció. L'altre proposta dels socialistes aprovada sense el suport de la federació nacionalista fa referència a impulsar la recerca i el desenvolupament com a factor fonamental per impulsar la competitivitat de les pimes.
CiU també ha perdut votacions de propostes que ha presentat ICV-EUiA i que insten l'executiu a deixar sense efecte la retirada del berenar als presos, deixar sense efecte la decisió de tancar els centres justícia juvenil de Montilivi i els Til·lers i recuperar els programes de subvencions amb entitats del tercer sector. També s'ha aprovat un altre punt que demana garantir els suficients recursos econòmics i de personal per fer front a les necessitats de les persones en atur. Així com no paralitzar ni endarrerir les obres forestals relacionades amb el perímetre de prevenció prioritària, l'arranjament de pistes i camins forestals. També s'ha aprovat sense el vot de CiU instar el Govern a augmentar les beques menjador i la creació de serveis d'acollida.
El Parlament també ha aprovat, a proposta de Ciutadans, instar el Govern a mantenir el catàleg de catorze patologies controlades per les llistes d'espera i mantenir el temps màxim d'espera de 180 dies.
Finalment, la federació nacionalista ha perdut una proposta presentada per tots els grups de l'oposició que demana que es concertin les 60 places de la residència de gent gran del municipi de Batea abans de l'1 de setembre del 2012.
L'acord CiU-PPC per l'euro per recepta ha marcat el debat
En el debat d'aquest dijous per presentar les propostes de resolució, el portaveu adjunt de CiU, Ramon Espadaler, ha lamentat "profundament" que l'oposició en bloc hagi retret l'actitud del Govern en el debat perquè ni el president de la Generalitat, Artur Mas, ni el conseller d'Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, han replicat la intervenció dels grups. Espadaler ha defensat que el Govern ha donat la cara per explicar un pla de retallades imposat des de l'Estat i ha situat en "l'estricte normalitat" que el Govern no obri el debat amb els grups parlamentaris. D'altra banda, Espadaler ha reivindicat que CiU ha arribat a acords amb la "pràctica totalitat" dels grups.
El diputat del PSC, Ernest Maragall, ha demanat al Govern que s'avingui a una entesa amb el seu partit per fer front a la crisi, tal com segons ell el país està exigint a la classe política. "No siguin els últims en rectificar. No es quedin sols o mal acompanyats", ha etzibat en referència indirecta al PPC. A més, Maragall ha lamentat que l'executiu hagi escollit una "via sense sortida" per superar l'actual situació econòmica i ha defensat que les resolucions presentades pels socialistes busquen impedir la fractura social, facilitar la creació de l'ocupació i recuperar la inversió en les empreses entre d'altres.
Per la seva banda, el portaveu adjunt del grup parlamentari popular, Santi Rodríguez, ha reconegut que el pacte amb CiU respecte l'euro per recepta és un canvi en la postura que els populars havien mantingut fins ara. No obstant això, ha defensat que l'acord és "el camí més eficaç però també més corresponsable" per a la supressió de l'euro per recepta. Rodríguez ha deixat clar que l'objectiu del PPC és l'eliminació definitiva d'aquesta taxa a partir dels propers pressupostos perquè la consideren "injusta, insolidària i inútil". En aquest sentit, ha dit que, a l'espera de l'avaluació, els números que ha fet el mateix executiu català "ja es desprèn que no té per què tenir una continuïtat a partir de 2012".
Precisament, el diputat d'ICV-EUiA, Jordi Miralles, ha criticat durament l'acord entre CiU i PPC sobre l'euro per recepta i l'ha qualificat de "transacció vergonyant". En aquest sentit, s'ha dirigit a les files dels populars per retreure'ls que han garantit la continuïtat del pagament de la taxa catalana. Miralles també ha acusat els dos partits "d'escurar les butxaques dels ciutadans que no tenen ingressos" i els ha emplaçat a anar a les farmàcies a defensar "l'impost de la malaltia" alhora que rebutgen "l'impost sobre l'especulació". En referència a les propostes que ha presentat ICV-EUiA, Miralles les ha qualificat d'alternatives per l'esperança davant del "tercer capítol d'un fracàs" que ha presentat el Govern.
Per la seva banda, la portaveu d'ERC al Parlament, Anna Simó, ha remarcat en la seva intervenció que, a banda de denunciar l'espoli fiscal que pateix Catalunya, els perjudicis dels pressupostos de l'Estat i la centrifugació del dèficit cap a les comunitats autònomes, les receptes aplicades pel Govern en un any i mig de mandat "no funcionen". Per això, ha dit, el grup republicà planteja, a través de les seves propostes de resolució, una canvi en les estratègies i una reorientació de les polítiques econòmiques. Simó ha posat especial incidència en la conveniència d'eliminar l'euro per recepta. Aquesta eliminació seria, ha dit, una de les mesures que permetrien garantir la cohesió social.
C's també s'ha sumat a les crítiques contra el PPC per l'acord sobre l'euro per recepta. El diputat Jordi Cañas ha denunciat que, a pesar del "trilerisme" amb què els populars catalans intenten disfressar el pacte, la realitat és que aquesta formació és "còmplice" de la mesura adoptada per CiU i han contribuït, per tant, a que la taxa es continuï pagant a les farmàcies catalanes.
Per la seva banda, el diputat de Solidaritat, Uriel Bertran, ha carregat contra el Govern per haver entregat al govern espanyol els diners dels ciutadans catalans que havien exercit la insubmissió fiscal i havien ingressat els seus impostos a l'agència tributària catalana. "Vergonya els hi hauria de donar mentre defensen la hisenda pròpia", ha etzibat.
|
|
|
|
| Conegui'ns: QUI SOM? | CONTACTI | ATENCIÓ AL LECTOR | LOCALITZACIÓ | PUBLICITAT: TARIFES |
|
Adaptat a la Llei de Protecció de Dades per |
|
||||||
|
||||||||